Deváté jednání liberecké městské rady
Primátor Jaroslav Zámečník
Mimo RM: Primátor Liberce Jaroslav Zámečník se rozhodl zrušit dosavadní záštitu a do budoucna i jakoukoliv podporu spolku Hnutí pro život ČR z důvodu nesouhlasu s některými jejich výroky na sociálních sítích a v médiích
„Hnutí pro život ČR jsem jako primátor udělil před více než 2 lety záštitu pro jeden konkrétní projekt s názvem ´Nesoudíme. Pomáháme´, který spolek propagoval do veřejného prostoru prostřednictvím kampaně v médiích, ale také za přispění mnoha veřejně známých osobností.
Se záštitou jsem tehdy souhlasil, protože tento konkrétní projekt vhodně doplnil široké spektrum pomoci, které město Liberec nabízí v rámci rodinné politiky. Chtěl jsem tak přispět k šíření informací o bezplatné pomoci ženám v nouzi. Neznamená to ale, že bych souhlasil s některými aktivitami spolku, které v posledních dnech registruji hlavně v médiích a na sociálních sítích. Naopak. Po detailnější analýze postojů některých zástupců tohoto hnutí – zejména paní Rybové, jsem se rozhodl, že tomuto spolku jakoukoliv další záštitu či veřejnou podporu už neposkytnu.
Za vyloženě neetické a ´za hranou´ považuji především některé z komentářů, které se za uplynulý týden objevily na profilech sociálních sítích Hnutí pro Život ČR v souvislosti s pomocí Ukrajině, a to konkrétně ve vztahu k ženám a dívkám, které znásilnili ruští vojáci. Podobná prohlášení od zástupců tohoto spolku jsou pro mě nepřijatelná a nehodlám je akceptovat.
Proto předsedu Hnutí pro život ČR v nejbližších dnech v osobním dopise mimo jiné vyzvu, aby spolek Hnutí pro život ČR přestal používat záštitu, se kterou jsem v minulosti souhlasil,“ oznamuje primátor Liberce Jaroslav Zámečník.
Bod č. 2: Úsekové měření rychlosti v Liberci
Vedení města Liberce řeší, v rámci zvýšení bezpečnosti v dopravě, také problematiku měření rychlosti motorových vozidel na území města. Liberec nyní zvažuje nákup systému měření rychlosti v lokalitě ulic České mládeže - Dubice.
Základním cílem celého projektu je zklidnění provozu a snížení rychlosti silničních vozidel zejména v místech s koncentrací pěších účastníků silničního provozu. Návrh konkrétního řešení, včetně následné podpory, smluvního zajištění a harmonogram implementace systému měření rychlosti, obdrží liberecké městská rada k projednání do září.
„Je to další krok pro zvýšení bezpečnosti v dopravě. Pořízení jednoho radarového místa, včetně příslušenství, přijde město na 1,2 až 2,5 milionu korun. Bude záležet na technologii, kterou nakonec vybereme. Roční provoz pak bude stát kolem 2 milionů korun. Abychom tyto budoucí náklady snížili, chceme spolupracovat a zapojit do kamerového systému i obce v rámci ORP. Už nyní o to projevily zájem obce, například Osečná, Chrastava, Rynoltice, Hrádek nad Nisou a další. Celkem se takto ozvalo už sedm obcí,“ říká primátor Liberce Jaroslav Zámečník.
Náměstek Zbyněk Karban
Bod č. 5: Návrh rozpočtového opatření č. 4B) změny rozpočtu SML na rok 2022 v kompetenci zastupitelstva města
Rada města Liberce projednala a do zastupitelstva předkládá návrh rozpočtového opatření, jehož předmětem je zejména příjem z odvodů zůstatků na bankovních účtech Botanické zahrady Liberec a Zoologické zahrady Liberec a zároveň dar na základě darovací smlouvy s Krajským úřadem Libereckého kraje.
Návrh rozpočtového opatření dále zahrnuje úpravu ve formě snížení příjmů i výdajů daně z příjmů právnických osob za obce podle skutečného daňového přiznání a navýšení výdajů odboru vnitřních věcí na některé nákupy a služby z důvodu růstu cen. Dále rozpočtové opatření tvoří zapojení zůstatku fondu pro opravy a vybavení sportovních zařízení na modernizaci městského plaveckého bazénu a různé přesuny.
Celkové příjmy se navyšují o 8 915 821 Kč, výdaje se navyšují o 14 520 821 Kč. Financování se navyšuje o 5 605 000 Kč. Rezerva města na odboru ekonomiky bude po rozpočtových opatřeních činit 4 664 792 Kč.
Náměstkyně Radka Loučková Kotasová
Bod č. 24: Schválení výjimky ze směrnice 3RM Zadávání veřejných zakázek SML na sestavení a opravu historických svítidel v rámci projektu IPRÚ "Centrum aktivního života
V rámci významné rekonstrukce a přeměny budovy Liebiegova paláce, pro potřeby polyfunkčního komunitního centra s názvem Centrum aktivního života, došlo k bezplatné výpůjčce a užití uměleckých děl z Oblastní galerie Liberec.
Konkrétně se jedná o výpůjčku 20 kusů historických křišťálových svítidel v hodnotě 1 260 000 korun. Stav svítidel kompletně posoudila společnost Preciosa – Lustry z Kamenického Šenova. Ta nyní provede odbornou renovaci vzácných historických kusů, a to za a cenu 655 278 Kč s DPH.
„Kromě jednoho svítidla se jedná o základní opravu a čistění. U jednoho svítidla bude provedena základní oprava včetně náhrady chybějící části. Společnost Preciosa- Lustry provede sestavení a opravu svítidel za nízkou cenu, poté i následnou instalaci všech svítidel provede na svůj náklad, neboť je to pro tuto významnou sklářskou společnost našeho kraje příležitost k propagaci značky a prezentaci dobré práce,“ popisuje konkrétněji náměstkyně pro strategický rozvoj a dotace Radka Loučková Kotasová.
Termín instalace a dodání opravených křišťálových lustrů s ověsy je maximálně 20 týdnů, tedy nejpozději v září 2022. Po renovaci budou svítidla zdobit prostory Centra aktivního života.
Bod č. 25: Schválení Plánu udržitelné městské mobility Liberec – Jablonec nad Nisou 2021–2030
Liberecká městská rada schválila a překládá k projednání zastupitelům dokument s názvem Plán udržitelné městské mobility Liberec – Jablonec nad Nisou 2021 – 2030. „Aby dokument nabyl platnosti, je třeba ho po schválení zastupitelstvy obou jádrových měst aglomerace předložit Ministerstvu dopravy ČR,“ uvádí náměstkyně pro strategický rozvoj a dotace Radka Loučková Kotasová.
Dokument byl v roce 2021 zpracovatelem kompletně dokončen, včetně veřejného projednání. V lednu 2022 byl dokončen proces posouzení možných vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví a Krajský úřad Libereckého kraje vydal k návrhu koncepce souhlasné stanovisko.
Plán udržitelné městské mobility (dále "SUMP") představuje plnohodnotnou koncepci udržitelné městské mobility pro všechny módy dopravy. Jeho existence je nezbytná pro koordinované a efektivní řešení udržitelné mobility v aglomeraci a rovněž je pro města s více než 40 000 obyvatel nutnou podmínkou čerpání dotací z Evropských strukturálních a investičních fondů v oblasti dopravy.
Veškeré výstupy dokumentu jsou podloženy výsledky odborných analýz, dopravních průzkumů a spolupráce s významnými stakeholdery v oblasti dopravy v řešeném území. Navazující implementace plánu a jeho konkrétních aktivit pak bude záviset na preferencích vedení měst, na konsenzu všech stakeholderů a v neposlední řadě na finančních možnostech obou měst.
„Lze shrnout, že hlavní myšlenkou dokumentu je zklidňování centra, uspořádání veřejného prostoru tak, aby byl prostupný a přehledný s ohledem na pěší, cyklodopravu, veřejnou hromadnou dopravu, zajištění dostatečně kapacitní sítě hlavních ulic pro plynulou, bezpečnou a nebariérovou automobilovou dopravu s odpovídající nabídkou parkování. Důležitou součástí výstupů je dynamický dopravní model, se kterým lze pracovat při plánování dopravy, modelování uzavírek, objížděk a průjezdu městem. Součástí návrhové části je také seznam navrhovaných projektů v různých variantách,“ doplňuje náměstkyně Radka Loučková Kotasová.
Náměstek Jiří Šolc
Bod č. 32: Nákup vozidla pro pohřební službu
Město Liberec provozuje pohřební službu a podle ohlasů pozůstalých je městská pohřební služba velmi kvalitní.
„Aby městská pohřební služba mohla i nadále poskytovat dobré služby, rozhodli členové Rady města Liberce nahradit takřka 23 let staré pohřební auto novým vozem. Bude to opět Mercedes-Benz, model VITO a dodá jej společnost AUTO M+V z Velkého Meziříčí,“ uvádí náměstek pro technickou správu města Jiří Šolc.
Liberec za vůz zaplatí 1 444 740 Kč s DPH. Vlastnictví takového vozidla je jedním ze zákonných požadavků k získání koncese na provozování pohřební služby.
Statutární město Liberec v červenci 2018 převzalo do své správy budovu krematoria, včetně zajištění jeho provozu. Zároveň město začalo provozovat vlastní pohřební službu a nabízet občanům komplexní pohřební služby, tedy od sjednání pohřbů, obřadů a rozptylů, uložení do hrobů až po následnou údržbu hřbitovů. Městská pohřební služba, stejně jako provoz krematoria a správy hřbitovů, sídlí v budově libereckého krematoria Na Perštýně.
„Jsme tu proto, abychom důstojně doprovodili poslední náležitosti občanů, a proto jsme nemohli nadále riskovat poruchu a nehybnost na voze Mercedes-Benz z roku 1999, který jsme před 4 lety kupovali jako ojetý. Máme ještě jedno novější (2018) a zkušenost nám ukázala, že dvě auta provoz naší pohřební služby vyžaduje, ale zároveň dvě dostačují. Nákup nového pohřebního vozu bude hrazen z příjmů, které má město z poskytování pohřebních služeb, tak nebude narušeno vyvážené každoroční hospodaření,“ popisuje náměstek pro technickou správu Jiří Šolc.
Společnost AUTO M+V je schopna dle předpokladu dodat vozidlo i přes současnou složitou situaci na trhu s vozidly ještě v letošním roce.
Bod č. 34: Memorandum o porozumění a spolupráci – Vilapark Horská
Liberecká městská rada schválila podpis Memoranda o porozumění a spolupráci při přípravě a projektování projektu "Vilapark Horská“ se společností MILAPE s.r.o., z Prahy. Projekt zaštítí výstavbu 10 obytných domů v Ruprechticích.
Předmětné memorandum vzniká v návaznosti na podnět několika obyvatel, kteří nesouhlasí se stavbou "Vilapark Horská", z důvodu obav z nedodržení podmínek územního plánu ze strany investora. „Město z předmětných důvodů vytvořilo memorandum, které ubezpečí občany, že investor při stavbě dodrží podmínky územního plánu a nehrozí tak postavení předimenzované stavby co do výšky a záboru,“ vysvětluje náměstek primátora pro technickou správu Jiří Šolc.
Investor bere na vědomí existenci dokumentu Zásady pro spolupráci s investory a výši kontribucí z nich vyplývající. Město Liberec se zavazuje připravit a patřičnými kroky projednat a předložit ke schválení „smlouvu o spolupráci“. V této smlouvě se investor zavazuje realizovat úpravy ulice Horská od křižovatky U koupaliště po vjezd do lokality před novou křižovatkou. „Město má zájem finanční prostředky, nárokované ze Zásad a deponované ve fondu, použít přednostně na vybudování chodníku v ulici U Pramenů v této lokalitě. Investor se zavazuje dodržet výškové členění bytových domů podle územní studie, přičemž bude zavázán sankcemi ve výši 15 milionů korun za překročení výšky každého stavebního objektu,“ doplňuje náměstek pro technickou správu města Jiří Šolc.
Memorandum bude projednávat Zastupitelstvo města Liberce na svém dubnovém zasedání.