08.12.2016
Jana Kodymová DiS.

Projekt Férová škola pro všechny liberecké základní školy

Město Liberec pomůže svým základním školám při zavádění tzv. společného vzdělávání, které je ze zákona povinné od 1. 9. 2016.

Rezort školství a sociálních věcí proto připravil projekt Férová škola, do nějž se zapojí další 4 partneři a v různých aktivitách všech 22 základních škol (včetně ZUŠ Frýdlantská). Projekt navazuje na schválený Strategický plán sociálního začleňování a jeho náklady dosahují objemu 27,8 milionu korun.

Záměrem projektu je podpora dětí ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí (tedy především ze sociálně vyloučených nebo vyloučením ohrožených lokalit, jichž rezort už v loňském roce identifikoval na území města 16) v hlavním vzdělávacím proudu a nastavení prostupnosti do dalšího stupně vzdělávání. „Na jedné straně je správné, že všechny děti mohou při vzdělávání dostat stejné příležitosti, je to důležitý a spravedlivý start do života. Na druhé straně byla inkluze jako taková připravena velmi špatně a překotně. Stát přenesl na naše školy nové povinnosti, neposkytl jim však to zásadní, tedy přímé finanční prostředky na podporu zavádění společného vzdělávání, na asistenty, na koordinátory a další specialisty. V této situaci se musíme jako zřizovatel zachovat zodpovědně, vzít část povinností na sebe a nenechat v tom školy samy,“ vysvětlil náměstek primátora pro školství, sociální věci, cestovní ruch a kulturu Ivan Langr.

Projekt počítá s několika základními aktivitami v oblasti koordinace aktivit na školách (koordinátor inkluze a metodik asistentů na ZŠ) a prevence školní neúspěšnosti (doučování žáků, kariérové poradenství na školách, kluby a kroužky na ZŠ na podporu rozvoje gramotnosti v oblasti aktivního občanství a sociálního rozvoje, workshopy pro rodiče žáků ze SVL, informační a osvětová kampaň). „Jednotlivé aktivity umožní školám mezi sebou sdílet jak jednotlivé odborné pracovníky, koordinovat některé činnosti, ale zároveň vzájemně přenášet dobrou praxi. Podstatné je pracovat nejen s žáky, ale také s jejich rodiči, kteří jsou další cílovou skupinou a kteří se v řadě případů staví ke vzdělávání svých dětí netečně. Na druhou stranu musíme umět vysvětlit veřejnosti, proč to všechno děláme a v čem spočívá benefit pro společnost,“ uvedl Ivan Langr.

Partnery projektu jsou spolek EDUCA QUALITY, Člověk v tísni a dále dvě příspěvkové organizace města – DDM Větrník a Komunitní středisko Kontakt. Celkové náklady projektu jsou 27,8 miliónu, z toho podíl města je takřka 1,4 milionu. Projekt by měl být realizován v období od července 2017 do června 2020. Metodicky navazuje na projekt Vzdělávejme společně děti předškolního věku v Liberci, který je zaměřen na mateřské školy a na nějž město získalo se svými partnery 27,5 milionu už v letošním roce. „Peníze ve výši 55 milionů, které získáme z obou projektů, bych primárně očekával napřímo od státu. Nestalo se tak, musíme si tedy – stejně jako jiné obce – opět pomoci sami, a to i na úkor vlastních kapacit a možností,“ dodal Ivan Langr.

 

Nastavení cookies